:::: MENU ::::
  • Suitable for all screen sizes

  • Easy to Customize

  • Customizable fonts.

Ahad, 16 Februari 2014

Taiping Bandar Warisan

Kalau kita bercuti di mana-mana tempat antara yang paling menarik ketika bercuti adalah makanan. Pasti anda semua ada tempat yang menjadi favourite, contohnya kalau kita ke Penang pasti ada kedai nasi kandar yang menjadi pujaan hati kita kan? Kalau di Alor setar pulak pasti tak lengkap kalau tak pekena Nasi Lemak Royale kan? Kali ini saya akan bawa anda jalan-jalan di Taiping dan layan makanan yang menjadi pujaan hati di Taiping.

Perjalanan tampa di rancang bersama keluarga dari Kuala Lumpur ke Taiping melalui jalan Kuala Selangor. Siapa tak kenal dengan Kuala Selangor, tempat untuk memancing, kedai seafood yang sedap, produk makanan laut dan membeli ikan basah yang fresh dari pasar. Kalau dulu di zaman logo "burung merpati" aku, Zali dan Rizal memang menjaga site area sini, terkonang jua lah juga masa masa bersama mereka kerana mereka lagi terer dari aku tentang jalan raya, makanan, lubuk ikan, dan pasar pasar sekitar sana. Sampai saja di Kuala Selangor perut pun dah bermain muzik keroncong zaman berzaman, apa lagi kami singgah makan dulu di kedai makanan laut sambil menikmati pemandangan sungai nya. Kelihatan juga beberapa buah speed bot keluar membawa pelangan mereka untuk melihat kelip kelip, ini antara perkara yang belum aku dapat buat, Inn Sya Allah lain kali kita buat.

Singgah makan malam di Restoran Makanan Laut River View

Perkara pertama biasanya kami tiba di Taiping adalah untuk melapur diri kepada Bonda dulu hehehehe, jangan beb murka bonda nanti! Selepas itu baru lah melakukan aktiviti melayan hobi anak dan hobi bapa nya pulak iaitu makan hehehe.

Kedai pertama yang akan saya bawa anda semua ada lah kedai Popia Basah yang menjadi pilihan aku dari kecil sampai lah sekarang ni, dihadapan popia basah ini pula terdapat satay yang menjadi pujaan hati rakyat Taiping iaitu " Basri Satay "

Bangunan Larut Matang di bawah nya terdapat banyak kedai makan, kalau di lihat dari kiri " Famous Omar Popiah Taiping ", " Basri Satay " dan dikanan sekali " Mee Kombat "

Famous Omar Popiah Taiping, Popiah basah yang tersedap di Malaysia

Ini lah rupanya popiah yang tersedap di Malaya

Disamping popiah terdapat juga nasi lemak bungkus, harganya masih di bawah RM1.

Saya tidak meminta minuman kerana saya ada minuman yang teringin hendak di minum, ini juga kedai fav saya dari kecil sehingga sekarang

Ais Bo Bo Cha Cha

Rasanya masih tetap sama dari dulu sehingga sekarang

Selepas selesai bab makanan ini kami bercadang untuk ke Zoo Taiping, tetapi apakan daya hujan turun dengan lebatnya dan terpaksa lah kami tangguhkan hasrat itu. Tetapi Zoo Taiping juga di buka sebelah malamnya dan di namakan "Night Safari".

Tepat 8:00 malam kami pun keluar dari rumah Bonda menuju ke Zoo Taiping Night Safari. Tiket juga telah ada, apa lagi jommmm kita masuk Zoo Taiping! Disebabkan malam dan kawasan Zoo juga agak luas, kami bercadang untuk menaiki perkhidmatan bas elektrik yang di sediakan, memang menarik Zoo di buka pada malam hari kerana kebanyakan haiwan yang selama ini tidak pernah kami lihat di siang hari aktif di malam hari, memang seronok!

Kawasan gajah yang telah di naik taraf

Bergambar bersama buaya tiruan

Hari ini saya akan membawa anda semua bermula dengan sarapan di kedai fav saya iaitu Restaurant Bismilah, kedai nya terletak di Bandar Taiping, yang menjadi fav dan kegilaan saya adalah kuah hitamnya yang juga terdapat serbuk kelapa dan di makan bersama roti canai, saya pasti ramai yang telah mencuba dan memang sedap kan?

Hajat di hati untuk naik ke Bukit Maxwell selepas bersarapan, tetapi tiket telah habis, terpaksalah kami menunggu jam 3:00 pm untuk naik ke atas. Jom kita mengisi masa yang ada dengan menunggang kuda dan senaman mengayuh Angsa di Taman Tasik Taiping hehehehehe, berpeluh peluh di buatnya janji anak happy!

Sukanya dia dapat naik kuda 

Masa untuk mengayuh angsa! Tahniah kepada pihak pengurusan kerana menggunakan bot yang mengunakan kuasa solar, Tahniah!!

Petang itu 3:00pm dengan hujan agak lebat kami menaiki Land Rover Defender 110 TDi300 naik ke Mexwell Hill, lama juga tak naik ke atas ni. Kelihatan masih ramai yang beriadah berjalan mendaki bukit hingga ke perhentian perhentian yang di sediakan. Di atas kami hanya menikmati permandangan yang indah dan cuaca yang agak sejuk.

Kenderaan kami mendaki dan di atas Mexwell Hill

Antara pemandangan di atas Bukit Larut 

Titi Gantung dan Defender 110 sedang mendaki.

Jalan yang berliku liku boleh menyebabkan dua keadaan, satu mabuk dan dua lapar hehehe, jom kita pi makan lagi! Kali ini saya nak bawa anda makan ke kedai Mee Combat, garang kan nama dia kan? Abang askar ke ni? hehehehe. Sebenarnya Mee Combat ini ada Mee goreng mamak, jika anda kena sekali pasti mee kedai mamak di KL anda tak makan dah! Saya oder sepinggan saja, tetapi anak saya amat menyukainya dan kami berkongsi mee tersebut.

Pelanggan sedang menikmati Mee Combat 

Mee Combat, Mee Mamak yang terbaekkk

Tidak sempurna di Taiping jika anda tidak pekena Cendol yang bagi saya cendol yang terbaekkk di Malaya, jommm kita pekena cendol dulu!

Selamat Datang ke " Restoren Ansari Famous Cendol "

Tidak lengkap berada di Taiping jika anda tak pekena cendol Ansari

Semua makanan dah rasa, anak pun dah happy dapat main macam macam, cendol pula menjadi pelengkap di Taiping maka dengan rasminya dah boleh bertolak balik ke Kuala Lumpur. Saya akan bercerita lagi tentang kedai makan yang menjadi pujaan hati saya di Taiping Bandar Warisan 2.



0 comments:

Catat Ulasan

A call-to-action text Contact us